FANDOM

Angus "Hiidenkirnu" MacAnkka kuuluu MacAnkkain klaaniin.Hän esiintyi ensimmäisen kerran Carl Barksin

220px-Angus -Hiidenkirnu- MacAnkka

Angus "Hiidenkirnu" MacAnkka Don Rosan taiteilemana

tarinassa Uponneet jokilaivat.Tarinassa hänen nimekseen mainittiin Pothole McDuck, mutta Don Rosan mielestä "Pothole" (suom. hiidenkirnu) ei kuulostanut kovinkaan skottilaiselta, joten Rosa ilmoitti tarinakokoelmassaan Roope Ankan elämä ja teot hahmon nimeksi Angus "Hiidenkirnu" MacAnkka, jolloin nimestä "Pothole" tuli vain lempinimi hahmolle.Roope Ankan elämä ja teot -sarjan toisessa osassa Mississipin mestari (The Master of the Mississippi) Angus voittaa itselleen jokilaivan pokeripelistä Alvari Karjun kanssa. Hän lähtee etsimään Drennan Whyte -nimisen laivan aarretta ja palkkaa samalla nuoren Roopen ja Petteri Pelottoman laivalleen. Alvari Karju saa vihiä aarteesta ja lähtee perään. Angus saa aarteen, mutta joutuu luovuttamaan sen valtiolle. Myöhemmin Angus myy jokilaivansa Roopelle ja viettää eläkepäivänsä tehden kirjoja, joissa hän liioittelee voimiaan ja urotekojaan.

220px-Angus -Hiidenkirnu- MacAnkka

Angus esiintyy myös tarinoissa Uponneet jokilaivat ja Hämäyksen hurrikaani. Anguksen valokuva näkyy myös tarinassa Ankkapalatsin erakko.