FANDOM

Roope Ankka

Roope Ankka ("kääkkä", "vanha visukinttu", "saituri") on Aku Ankan eno, Hortensia ja Matilda MacAnkan veli, Fergus MacAnkan ja Lauha Lapasorsan poika ja maailman rikkain ankka. Hän omistaa rahasäiliön, jossa on kolme kuutioeekkeriä rahaa.

Roopeuirahoissa

Roope rahasäiliöllä.

Roope on syntynyt vuonna 1867, ja Don Rosan (epävirallisen) aikajanan mukaan hän kuoli 100-vuotiaana vuonna 1967. Sarjakuvan maailmassa hän on noin 80-vuotias.

Luonne Muokkaa

Roope on ahne, itara ja säästäväinen. Hän on usein kärttyisä, mutta välittää läheisistään. Roope on rohkea ja melko itsevarma.

Elämä Muokkaa

Roope syntyi Glasgowissa, Skotlannissa vuonna 1867. Hänen vanhempansa olivat Fergus MacAnkka (1830 - 1902) ja Lauha Lapasorsa (1840 - 1897).

Roope muutti Amerikkaan vuonna 1887 ja osallistui Klondiken kultaryntäykseen vuonna 1896.

Hän perusti pankin vuonna 1899 ja hänestä tuli miljardööri vuoteen 1902 mennessä.

Vuonna 1930 hänestä tuli maailman rikkain ankka ja hän tapasi sisarenpoikansa Aku Ankan.

Roope jäi eläkkeelle vuonna 1942, mutta palasi takaisin töihin vuonna 1947. Samana vuonna hän alkoi seikkailla Akun ja tämän sisarenpoikien Tupun, Hupun ja Lupun kanssa ympäri maailmaa.

Don Rosan epävirallisen aikajanan mukaan hän kuoli Ankkalinnassa vuonna 1967.

Triviaa Muokkaa

  • Roope pitää kalleimpana omaisuutenaan ensimmäistä ansaitsemaansa kolikkoa, ensilanttia, joka on amerikkalainen kymmensenttinen.

Katso myös Muokkaa